Odhalte tajemství penalizací ve Formuli 1
Není to tak dávno, co si Kevin Magnussen v Azerbajdžánu odpykal zákaz na jeden závod poté, kdy dosáhl maximálního počtu trestních bodů (12) na jeho superlicenci (superlicence FIA je kvalifikace jezdce, která držiteli umožňuje soutěžit v Mistrovství světa Formule 1). Je prvním jezdcem, který dostal zákaz do závodu za překročení limitu trestných bodů. Po odpykání trestu začal opět s nulou. Momentálně je ve vedení s trestnými body Aston Martin, kdy oba piloti Stroll a Alonso mají dohromady 13 bodů.
Systém trestných bodů F1 je tu proto, aby kontroloval chování jezdců a minimalizoval závodní incidenty. Je to dost podobné našemu řidičskému průkazu, kde vám také může být uděleno 12 bodů a jejich trvání je jeden rok od udělení.
Penalizace muhou být pro diváka občas dost komplikované a matoucí kvůli technickým parametrům. Pojďme si jednoduše přiblížit základní "tresty":
Varování (warning) - nejméně tvrdý trest. Pokud například dojde k překročení limitů, pilot může dostat varování. jakmile jich je víc, čelí časové penalizaci.
Napomenutí (reprimands) - v sezóně jsou jezdci povolena 4 napomenutí, při páté čelí penalizaci 10 míst na startovním roštu.
Časové tresty (time penalties) - tyto tresty jsou odpykávány v boxech, kdy posádka nemůže pracovat na voze před uplynutím trestu. Pokud do konce závodu do boxu už nejedou, je penalizace připočítána k jejich cílovému výsledku. Důvody pro udělení jsou různé, např. pokud je pneumatika na startovním roštu mimo startovní box před zhasnutím světel, při překročení 80 km/h rychlosti v boxové uličce nebo třeba právě při vytlačení druhého jezdce z trati.
Grid penalties - obvykle se udělují, když tým mění části motoru nebo mechanických komponentů více, než je dovoleno. Obvykle jde o 5 - 10 míst na startovním roštu.
Diskvalifikace - jedná se o přísnější trest a je udělován při závažnějších přestupcích. Letos jsme například viděli diskvalifikaci George Russela v Belgické VC při naměření neodstatku paliva v autě po závodě. Russel tedy místo prvního místa byl diskvalifikován ze závodu. Mezi další důvody může patřit překračování limitů průtoku paliva nebo přestupky za nebezpečnou jízdu.
Sezónní diskvalifikace - za závažná technická porušení, která zpochybňují zákonnost výkonů týmu po celou sezónu, FIA může zcela diskvalifikovat z mistrovství konstruktérů a jezdců. Tento trest odebere všechny body získané za celou sezónu. Je to poslední možnost pro porušení jako je například nezákonné obcházení průtokoměrů paliva nebo používání zakázaných systémů kontroly trakce. Masivní náklady na ztrátu všech mistrovských bonusů a peněžních odměn slouží jako odstrašující prostředek k velkému technickému podvádění.
Ale abychom nemluvili jen o pilotech, i týmy nebo celé okruhy mohou být penalizovány. Například při porušení "cost cap" (nákladový strop) nebo jako letos okruh v Austinu, který dostal penalizaci 550 000 dolarů, kdy se pár divákům podařilo dostat k trati, kdy tam ještě byla auta.
Máme pro vás i další termíny, které jste v posledních pár závodech mohli zaslechnout a jejich význam:
Traťové limity - klíčová součást tratě F1 a zajišťují, že všichni jezdci zůstanou v mezích, aby se předešlo tomu, že někdo získá nespravedlivou výhodu příliš širokou jízdou. Jsou to bílé čáry, které vedou kolem okraje okruhu a stanovují hranici, kterou jezdci nesmí překročit, protože pokud ji překročí, mohou čelit penalizaci, pokud všechna čtyři kola překročí definovanou hranici bílé čáry.
Apex - nejvnitřnější bod jízdní čáry v zatáčce. Jízda co nejblíže apexu zajišťuje, že jezdec jede nejpřímější možnou linií a udržuje nejvyšší rychlost v zatáčce. Také ale nepříklad současná pravidla říkají, že pilot, který se snaží předjíždět "zvenku", musí mít při výjezdu ze zatáčky prostor pouze v případě, že přední náprava jeho vozu je v apexu před nápravou vnitřního vozu (diskutovaná situace mezi Maxem Verstappenem a Landem Norrisem v Mexiku).
Overcut / Undercut - Undercut je místo, kde řidič zajede do boxů před vozem (vozy) vpředu, aby se pokusil získat pozici. K tomu dochází, když tým věří, že čerstvější guma přinese větší tempo a vytvoří čistý zisk z toho, že zůstane na trati, zatímco ostatní vozy budou v boxech. V závislosti na zastřešující strategii může tým znovu použít stejný mix nebo jeden ze dvou dalších dostupných. Tato taktika se často používá na tratích, kde je předjíždění obtížnější, jako je Hungaroring a Singapur, a strategie je jedinou pravděpodobnou metodou postupu. Je to také jeden z nejběžnějších strategických nástrojů pro předjíždění. Overcut je stav, kdy jezdec zůstává na trati déle než jeho bezprostřední soupeř, aby se pokusil získat pozici. Pomocí této strategie lze využít dva faktory. Zaprvé, pokud jezdec, který zůstává na trati, dokáže udržet nebo zvýšit své tempo ve srovnání se soupeřem, který se postavil do boxů, může se mu podařit dostat se před něj, když nakonec zastaví v boxech. Za druhé, pokud soupeř, který se dostal do boxů jako první, není schopen rychle vygenerovat teplotu pneumatiky a je pomalejší ve výjezdu do boxu, může toho využít jezdec, který ještě nezajel do boxů, a zvětší mezeru mezi nimi před boxem.
Slipstream - je aerodynamická technika běžně používaná v reálném životě F1. Nastává, když je vůz F1 zarovnán za druhým, aby získal extra rychlost. Je to díky tomu, že vůz F1 vpředu prorazil ve vzduchu díru pro vůz F1 za nimi a snížil tak odpor vzduchu působícího na vůz F1 za nimi.